صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های مفید برای فصل تابستان

دمنوش های مفید برای فصل تابستان

فهرست مطالب

چکیده :

با آغاز شدن فصل تابستان و افزایش درجه حرارت هوا احتمالاً برخی از افراد گرمازده خواهند شد. این درحالی است که نوشیدن بعضی از دمنوش های گیاهی می تواند به راحتی برای پایین آوردن درجه حرارت بدن و مقابله با بسیار ناراحتی ها مورد استفاده قرار گیرد. این دمنوش ها دارای ویژگی خنک کنندگی و مزایای سلامتی فراوانی هستند و به همین جهت به عنوان دمنوش های تابستانی شهرت یافته اند. لذا ما در این نوشتار قصد داریم به شما در خصوص انواع دمنوش های تابستانی توضیحاتی را ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات در خصوص این موضوع کاربردی و جذاب، مقاله مفید حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

دمنوش نعنا و نعنا فلفلی

یکی از انواع دمنوش های تابستانی دمنوش نعنا فلفلی می باشد. گیاه نعناع فلفلی سرشار از ویتامین A، ویتامین C، مس، کلسیم، آهن و منگنز می باشد. از سوی دیگر نوشیدن این دمنوش گیاهی مفید می تواند میزان استرس را به شدت پایین آورد. همچنین مصرف این چای گیاهی برای برطرف کردن مشکلات سینوسی، تسکین درد و گرفتگی قاعدگی، بهبود کیفیت خواب، افزایش میزان تمرکز، بهبود عملکرد هضم غذا، قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی بدن و غیره مفید می باشد. برای آماده کردن این چای گیاهی پرخاصیت نخست برگ‌های نعناع فلفلی خشک یا برگ‌های نعناع فلفلی تازه را به مقداری آب جوش می افزایند. بعد آن را برای مدت زمان هفت دقیقه به حال خود رها می کند تا دم بکشد. سپس با کمک یک صافی آن را صاف کرده و تفاله های آن را دور می ریزند. بعد برای تغییر دادن طعم آن از مقداری آبلیمو و عسل کمک می گیرند. البته می‌توان مقداری هلو نیز به این دمنوش اضافه کرد و سپس به شکل یخ چای مورد استفاده قرار داد. یخ چای نعناع فلفلی، سیب و لیمو برای دوران گرم تابستان بسیار مناسب می باشد. نوشیدن چای نعناع نیز پس از سرو غذاهای سنگین، برای برطرف کردن نفخ شکم، تهوع، سوهاضمه، هضم غذا، درمان سرماخوردگی و گلودرد در فصل تابستان بسیار مناسب است.

چای نعناع

چای آویشن

یکی دیگر از انواع دمنوش های تابستانه، چای آویشن می باشد. از آنجایی که این گیاه مفید سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین A، ویتامین C، پروتئین، آهن، کلسیم و منیزیم است، فواید سلامتی بی‌نظیری دارد. این دمنوش مفید برای برطرف کردن گلودرد، درمان برونشیت، رفع کولیک و برطرف کردن آرتریت مناسب خواهد بود. از سوی دیگر نوشیدن این دمنوش گیاهی موجب تقویت حافظه و افزایش تولید گلبول های سفید می شود. برای تهیه کردن این چای گیاهی نخست مقداری برگ گیاه آویشن خشک یا برگ گیاه آویشن تازه را با آب جوش مخلوط می‌کنند و سپس برای مدت زمان ۱۵ دقیقه آن را به حال خود رها می کند تا دم بکشد. سپس با کمک صافی آن را صاف کرده و نوش جان می کنند. برای تغییر دادن طعم آن می توان از مقداری برش های توت فرنگی نیز استفاده کرد.

چای آویشن

نوشیدنی بادرنجبویه

یکی دیگر از انواع دمنوش های تابستانه، نوشیدنی بادرنجبویه است. این دمنوش همانند نعنا به شکل خنک و سرد طعمی به یادماندنی دارد. این گیاه پرخاصیت دارای ویژگی آرام‌بخشی و شادی افزا است و عطر و بویی مشابه با لیمو دارد. از این چای گیاهی برای برطرف کردن تنش های عصبی، کاهش سردرد، برطرف کردن سرماخوردگی، رفع تب و غیره استفاده می کنند. البته این گیاه موجب افزایش فشارخون نیز می شود به همین جهت مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب نخواهد بود. برای تهیه این دمنوش از آب ۸۰ درجه سانتیگرادی استفاده می کنند. به عبارتی یک قاشق غذاخوری از برگ‌های این گیاه را درون قوری ریخته و آب را به آن اضافه می کنند. سپس دمنوش برای مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه به حال خود رها می کند تا دم بکشد. برای تغییر دادن طعم آن نیز از مقداری عسل یا دیگر شیرین کننده های طبیعی همچون نبات استفاده می کنند.

چای عناب

چای عناب از جمله دیگر انواع دمنوش های تابستان به حساب می آید. این گیاه بر اساس بررسی های پزشکی سنتی، طبیعتی معتدل و اندکی سرد دارد. در قدیم از میوه عناب یا دمنوش آن برای آرامش اعصاب، برطرف کردن سرفه، رفع یبوست، تقویت بدن و بهبود کیفیت خواب مورد استفاده قرار می گرفت. اما برای آماده کردن این دمنوش به منظور برطرف کردن گرمازدگی، نخست می بایست آن را دم کرد و سپس صبر کرد تا خنک شود، بعد نوش جان کرد. مصرف این نوشیدنی گوارا در ایام گرم تابستان موجب برطرف کردن تشنگی و از بین بردن التهاب می شود. البته بهتر آن است که از نوع خیس شده عناب یا دم کرده آن به همراه عرق کاسنی یا سکنجبین در ایام گرم تابستان استفاده کرد.

چای عناب
دمنوش زنجبیل

از جمله دیگر انواع دمنوش های تابستانه دمنوش زنجبیل می باشد. این گیاه سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین ث، پتاسیم، فسفر و جینجرول می باشد. به همین جهت ویژگی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد همچنین مصرف این دمنوش گیاهی برای کاهش استرس، مبارزه با رادیکال های آزاد، بر طرف کردن سوءهاضمه، تسهیل فرایند چربی سوزی و غیره مفید می باشد. برای آماده کردن این دمنوش ابتدا یک ریشه زنجبیل را با دقت می شویند، سپس مقداری آب جوش به آن اضافه می کنند. بعد برای مدت زمان ۵ دقیقه بر روی دمای پایین قرار می‌دهند تا جوش بخورد. سپس برای تغییر طعم آن از مقداری عسل استفاده می کنند. البته برای ویژه کردن مزه این دمنوش می‌توان از چند برش سیب و چند برگ نعناع نیز استفاده کرد.

نتیجه گیری :

دمنوش های گیاهی دارای خواص متعددی می باشند. نوشیدن این دمنوش های گیاهی می تواند به برطرف کردن استرس، بهبود هضم و پاکسازی بدن کمک می کند. یکی از این دمنوش های مفید، دمنوش های تابستانی می باشد. نوشیدن انواع چای تابستانه می تواند به برطرف کردن گرمازدگی و تحمل روزهای طاقت‌فرسای تابستان کمک می کنند. از جمله این دمنوش ها می توان به دمنوش بابونه، چای رویبوس، چای زنجبیل، دمنوش نعنا فلفلی، دمنوش آویشن و غیره اشاره کرد. ما در این مقاله سعی داریم به شما در خصوص انواع نوشیدنی های گیاهی مناسب برای تابستان آموزش هایی را ارائه دهیم. برای شناخت آنها، این مقاله خواندنی و مفید را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید