صفحه اصلی > رژیم های غذایی : آیا کشمش مشکل گشای افراد دیابتی است؟

آیا کشمش مشکل گشای افراد دیابتی است؟

فهرست مطالب

مصرف میوه های خشک، مانند کشمش، مویز، خرما و آلو خشک با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. برخی افراد معتقدند کشمش می تواند به بهبود شرایط دیابت و سایر بیماری ها کمک کند.
تصورات اشتباهی وجود دارد که مصرف غذاهای حاوی قند مانند میوه ها برای افراد مبتلا به دیابت کاملا ممنوع است و شاید کمی تعجب کنید اگر بگوییم با داشتن دیابت، مصرف کشمش و بسیاری از میوه ها برای شما ممنوع نیست. گنجاندن این دسته از مواد غذایی به دلیل داشتن فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی در یک رژیم غذایی متعادل می تواند برای سلامت کلی بدن و کنترل دیابت مفید باشد.

 

فواید کشمش

ارزش غذایی کشمش

کشمش هم ارزش غذایی بالایی دارد و هم مانند برخی از میوه ها کالری پایینی دارد.

هر ¼ پیمانه (فنجان) از کشمش دارای:

120 کالری

2 گرم فیبر

25 میلی گرم کلسیم

298 میلی گرم پتاسیم می باشد.

دیابت و کشمش

شاخص گلیسمی کشمش

شاخص گلیسمی معیاری است که نشان می دهد پس از مصرف یک ماده غذایی دارای کربوهیدرات با چه سرعتی قند خون بالا می رود. بر اساس این شاخص مواد غذایی به سه دسته تقسیم می شوند: مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا، متوسط و پایین.

کشمش دارای شاخص گلیسمی متوسط است. در افراد مبتلا به دیابت مصرف مواد غذایی که شاخص گلیسمی پایین یا متوسط دارند، می تواند در کنترل قند خون و مدیریت بهینه دیابت موثر باشد. بنابراین کشمش از آن دسته مواد غذایی است که مصرف متعادل آن در رژیم غذایی افراد دیابتی توصیه می شود.

پس اگر تصمیم به مصرف آن را دارید، مراقب سهم مصرف خود باشید و تنها یک وعده و در هر وعده نهایت 2 قاشق غذاخوری کشمش میل کنید.

کشمش و دیابت

آیا افراد دیابتی می توانند کشمش بخورند؟

اگر چه پاسخ به این سوال بله است، اما ادامه این بحث را هم مطالعه کنید. کشمش میوه خشک شده است و دارای قند طبیعی است با وجود بی خطر بودن آن، مصرف متعادل کشمش برای جلوگیری از افزایش قند خون ضروری است.

کشمش همانند دیگر میوه های خشک دارای کربوهیدرات است، بنابراین میزان کربوهیدرات آن را چه در وعده های غذایی و چه در میان وعده ها مد نظر قرار دهید تا مدیریت صحیحی بر دیابت داشته باشید.

به طور کلی هر قاشق غذاخوری کشمش را دارای حدود 8 گرم کربوهیدرات در نظر بگیرید.


کشمش

آیا کشمش می تواند به جلوگیری از افزایش سطح قند خون شما کمک کند؟

همان طور که می دانید کشمش انگور خشک شده است که یکی از افزودنی های رایج در کیک ها و شیرینی جات است و اغلب به عنوان میان وعده نیز مصرف می شود. البته، بسته به نوع انگور، انواع زیادی کشمش وجود دارد.

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که فیبر محلول موجود در کشمش می تواند به کاهش سطح قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و کنترل دیابت کمک کند.

فیبر با احساس سیری طولانی مدت از پرخوری در افراد جلوگیری می کند و در سلامت دستگاه گوارش موثر است.

کشمش نه تنها منبع خوبی از فیبر هستند، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان، آهن و منیزیم می باشد. کشمش علاوه بر غنی بودن از مواد مغذی، شاخص گلیسمی متوسطی نیز دارد. به این ترتیب، خوردن کشمش زمانی که قند خون شما پایین است می تواند در رفع گرسنگی کمک کننده باشد.

یک مطالعه نشان داد که خوردن یک فنجان (پیمانه) کامل در روز کنترل قند خون را بدون نیاز به انسولین اضافی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بهبود می بخشد.

ارتباط مصرف کشمش و دیابت

یکی از تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط مصرف کشمش و دیابت نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که کشمش مصرف می کردند، 35 درصد کاهش سطح گلوکز ناشتا را بعد از 15 هفته داشتند و به طور کلی مصرف آن در کاهش علائم دیابت مؤثر بود. همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با مصرف همان مقدار کشمش، شاهد کاهش 17 درصدی در سطح قند خون بودند.

مطالعه ای دیگر با موضوع تاثیر کشمش بر کنترل قند خون و با حضور 10 شرکت کننده سالم شامل 4 مرد و 6 زن انجام شد. طی این مطالعه افراد 4 وعده صبحانه را در یک بازه زمانی 2 تا 8 هفته ای دنبال کردند و در طول این دوره، سطح گلوکز و انسولین این افراد 2 ساعت بعد از هر وعده غذایی کنترل شد. وعده های غذایی آن ها شامل دو وعده با نان سفید و دو وعده با کشمش بود.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان پس از مصرف وعده های غذایی کشمش، به میزان قابل توجهی سطح گلوکز و انسولین کمتری تجربه کردند. بنابراین محققان دریافتند کشمش تاثیر مثبتی بر مدیریت دیابت دارد.

مصرف کشمش در دیابت

چه زمانی و چرا باید از مصرف کشمش خودداری کنیم؟

اگر دیابتی هستید، کشمش می تواند سطح قند خون شما را بالا ببرد، زیرا حاوی سطوح بالایی از فروکتوز است.

در مورد اثرات فروکتوز بر افزایش احتمال بیماری‌های قلبی متابولیک اختلاف نظر وجود دارد. در طول فرآیند دیابت، متخصصان توصیه می کنند کربوهیدرات ها باید محدود شوند.

ما به بیماران دیابتی به شدت توصیه می کنیم که کشمش را به عنوان بخشی از برنامه غذایی خود بگنجانند، زیرا این ماده غذایی منبع عالی فیبر رژیمی است که ممکن است باعث قند خون بیش از حد در افراد سالم شود.

کشمش منبع غنی فیبر غذایی است که برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش و دفع منظم از بدن ضروری است.

همچنین کشمش منبع عالی برای ویتامین C و آهن است که برای عملکرد مناسب سلول‌های خاصی در بدن ما ضروری هستند. هر دوی این مواد مغذی در طول عملکرد انسولین به ماهیچه ها انرژی می دهند و همچنین با ضد لخته شدن خون در لحظات حساس مانند تولد یا جراحی که ممکن است دوزهای زیادی به راحتی در دسترس نباشد (به خصوص آهن) مقابله می کنند.

به عبارت دیگر، به طور کلی، فواید مصرف کشمش برای مبتلایان به دیابت بیشتر از مضرات خوردن آن است.

مخلص کلام; کشمش برای دیابت

در این مقاله به خواص کشمش برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت پرداخته ایم. توجه داشته باشید اگرچه کشمش سالم است، اما باید در حد اعتدال مصرف شود.
کنترل سطح قند خون برای مبارزه با دیابت بسیار مهم است. کشمش فواید قابل توجهی دارد، اما مهم است که در مصرف آن زیاده روی نکنید و همیشه با متخصص تغذیه برای مصرف مواد غذایی مشورت کنید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید