صفحه اصلی > رژیم های غذایی : معرفی 5 رژیم لاغری سریع

معرفی 5 رژیم لاغری سریع

فهرست مطالب

اگر می خواهید در کمترین زمان ممکن به کاهش وزن دست یابید و در جست و جوی روشی هستید که شما را به این هدف برساند. عبارت “جدیدترین رژیم لاغری سریع” ممکن است، برق امیدی برای شما روشن کند و ناخودآگاه به این فکر کنید که رویای کاهش وزن سریع شما در دو قدمیتان قرار دارد.

سوالاتی مثل کدام رژیم های غذایی در این دسته بندی قرار دارند؟ مواد غذایی که باید مصرف کنید چه هستند؟ از کدام گروه های غذایی باید اجتناب کنید؟ کدامیک را باید محدود کنید؟ یا مهمترین سوال: آیا این رژیم کاهش وزن سریع برای من مناسب است؟

اگر چنین سوالاتی دغدغه شما است، این مقاله از وبسایت سلامتی من می تواند راهنمای خوبی برای معرفی جدیدترین رژیم های لاغری سریع باشد.

رژیم غذایی اتکینز و رژیم کاهش وزن سریع

رژیم اتکینز و رژیم لاغری سریع

اولین رژیم از لیست جدیدترین رژیم های لاغری سریع که به آن می پردازیم، رژیم غذایی اتکینز(Atkins Diet) است. این رژیم از رژیم های کم کربوهیدرات است و شامل 4 فاز است. فاز القایی، تعادل، تنظیم دقیق و تثبیت. شما در هر کدام از مراحل ملزم به رعایت نکات رژیمی خاصی هستید تا به هدف لاغری سریع برسید.

یک از دلایل محبوبیت رژیم اتکینز برای لاغری را می توان کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین دانست. با پیروی از این رژیم و کاهش اشتها دریافت کالری شما کمتر می شود و از این طریق به کاهش وزن نزدیکتر می شوید.

البته این رژیم مصرف چربی اشباع را افزایش می دهد، بنابراین اگر قصد دارید از رژیم اتکنیز برای کاهش وزن سریع پیروی کنید، مهم است که قبل از شروع آن با پزشک مشورت کنید و تمام مدت تحت نظر وی باشید.

غذاهای مجاز در رژیم اتکنیز :

در زیر به معرفی مواد غذایی و مثال هایی از آن ها می پردازیم که می توانید برای لاغری در وعده های غذایی خود بگنجانید. ترکیبی از منابع پروتئینی مختلف به همراه مقدار فراوانی سبزی، آجیل و چربی های سالم می تواند برنامه کاهش وزن سریع شما را یاری کند.

  • گوشت ها: گوشت گاو، گوسفند، مرغ و غیره
  • ماهی های چرب: ماهی قزل آلا، سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی
  • تخم مرغ :  ترجیحاً غنی شده با امگا 3 باشد.
  • سبزیجات کم کربوهیدرات: مانند اسفناج، کلم بروکلی  و کلم پیچ
  • لبنیات پر چرب: پنیر، کره، ماست پرچرب و خامه
  • آجیل و دانه ها: از جمله بادام، گردو، تخمه آفتابگردان
  • چربی های سالم: روغن زیتون فوق بکر، آووکادو و روغن آووکادو و روغن نارگیل
  • نوشیدنی ها : آب، قهوه و چای سبز.

غذاهای غیر مجاز در رژیم اتکنیز:

  • محصولاتی که دارای شکر هستند: نوشابه، آبمیوه ها، کیک و محصولات مشابه
  • غلات: از جمله گندم، جو و برنج
  • غذاهای رژیمی و کم چرب چرا که ممکن است قند بالایی داشته باشند
  • سبزیجات پرکربوهیدرات مثل هویج و شلغم
  • میوه های پرکربوهیدرات مثل سیب، پرتقال و موز
  • انواع حبوبات: نخود، لوبیا وغیره
  • نشاسته: سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

اگر روی رژیم اتکنیز به عنوان جدیدترین رژیم لاغری سریع حساب باز کرده اید ولی با دیدن این همه محدودیت به فکر حذف آن برای رسیدن به لاغری سریع هستید، دست نگه دارید. تمام موارد در کل مدت رژیم اتکنیز حذف نمی شود، بلکه برخی از آن ها در یک فاز محدود می شود و در سایر فازها می توانید از آن ها استفاده کنید.

بحث رژیم اتکنیز را با یک سوال مهم به اتمام می رسانیم: آیا این رژیم می تواند در لیست جدیدترین رژیم لاغری سریع برای گیاهخواران نیز حضور داشته باشد: بله. این افراد می توانند به جای منابع غذایی حیوانی که منع یا محدودیت مصرف دارند، از جایگزین های مناسب استفاده کنند.

بخوانید : رژیم روزه داری یا فستینگ چیست و انواع آن کدامند؟

رژیم غذایی HMR و لاغری سریع

جدیدترین رژیم لاغری سریع با نام رژیم HMR

رژیم غذایی HMR در اصل یک رژیم کم کالری است و برای کاهش وزن طراحی شده است. HMR مخفف کلمات  Health Management Resources Programو به معنی برنامه مدیریت منابع سلامت است. این برنامه، همان طور که از نام آن پیداست برای کاهش وزن سریع از تغییر سبک غذایی و فعالیت بدنی کمک می گیرد.

رژیم HMR شامل 2 مرحله است: مرحله کاهش وزن و مرحله ثبیت وزن. در هر دو مرحله باید از مصرف گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، نوشابه و آبمیوه، نوشیدنی های الکلی، غذاهای بسیار فرآوری شده و چاشنی هایی مثل سس مایونز، شکر و کره پرهیز کنید.

اگرچه رژیم HMR در لیست جدیدترین رژیم لاغری سریع جا خوش کرده است و برای کسانی که اضافه وزن شدیدی دارند، می تواند لاغری سریع به ارمغان بیاورد. با این حال پیروی از آن در طولانی مدت ممکن است با مشکلات سلامتی بالقوه ای همراه باشد.

رژیم غذایی اوپتاویا و انتظار کاهش وزن سریع

رژیم غذایی اوپتاویا و کاهش وزن سریع

رژیم اوپتاویا (Optavia Diet) بر مصرف پروتئین های بدون چربی و سبزیجات غیرنشاسته ای تمرکز دارد و محدودیت شدیدی برای مصرف غذاهای پرکالری و شیرینی جات اعمال می کند. این رژیم از طریق کاهش کالری دریافتی سعی بر لاغری سریع فرد دارد.

 رژیم اوپتاویا در دسته رژیم های بسیار کم کالری است و برای افرادی مثل نوجوانان، افراد مسن، دیابتی ها، زنان باردار و شیرده و کسانی که مبتلا به نقرس هستند، مناسب نیست. ضمن این که این رژیم برای مدیریت وزن چندان سالم نیست و محدودیت شدید آن می تواند احتمال بازگشت وزن در آینده را بیشتر نماید. همچنین دسترسی به غذاهای این رژیم کار راحتی نیست.

دیگر معایب رژیم اوپتاویا به عنوان جدیدترین رژیم لاغری سریع به شرح زیر است:

کمبود مواد مغذی: پیروی از این رژیم در طولانی مدت می تواند فرد را با خطر کمبود مواد مغذی روبرو کند. زیرا گروه های غذایی مثل غلات، میوه ها و سبزیجات در این رژیم محدود می شوند.

کاهش عملکرد ورزشی: لاغری سریع توسط این رژیم می تواند بر روی عملکرد ورزشی فرد تاثیر منفی داشته باشد و در عین حال سلامت وی را به خطر اندازد. ورزشکاران بهتر است برای بهره مندی از فواید کاهش وزن سریع این رژیم، در خارج از فصل برنامه ورزشی از رژیم اوپتاویا استفاده کنند.

رژیم غذایی بزرگترین بازنده

رژیم غذایی بزرگترین بازنده و کاهش وزن سریع

رژیم بزرگترین بازنده بر اساس برنامه تلویزیونی “The Biggest Loser” طراحی شده است و ادعا می شود که یک رژیم متعادل با وعده های غذایی منظم می باشد.

شما در این رژیم  3 وعده غذایی و 3 میان وعده با کالری متناسب با نیاز خود دریافت می کنید. آنچه از کتاب راهنمای این رژیم بر می آید این نکته است که افزایش وعده های غذایی به سیری فرد کمک می کند و سطح هورمون ها را متعادل می کند. همچنین انرژی لازم برای فعالیت ورزشی منظم نیز فراهم می شود.

این رژیم سعی دارد تا 45 درصد از کالری روزانه شما را از کربوهیدرات، 25 درصد را از چربی های سالم و 30 درصد باقیمانده را از پروتئین تامین کند تا شما به کاهش وزن سریع دست یابد. میزان کالری دریافتی روزانه در این رژیم نیز بین 1200 تا 1500 کالری است.

فعالیت ورزشی زیاد نیز بخشی از برنامه لاغری شما محسوب می شود. به طور کلی توصیه می شود افراد بزرگسال حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت ورزشی با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع داشته باشند.

جالب است بدانید مصاحبه انجام شده از گروهی از افرادی که برای کاهش وزن سریع از رژیم بزرگترین بازنده پیروی می کردند، نشان داد میزان فعالیت ورزشی آن ها حداقل 4 ساعت در روز بوده است. بنابراین ورزش نقش مهمی در اثربخشی این روش لاغری دارد.

اگر به عنوان یک مبتدی وسوسه شده اید که از بین لیست جدیدترین رژیم لاغری سریع، رژیم بزرگترین بازنده را انتخاب کنید. باید نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

  • مصرف میوه و سبزی:

در هر وعده غذایی از میوه و سبزی استفاده کنید. در میان وعده نیز یک میوه میل کنید. (حداقل 4 وعده روزانه میوه و سبزیجات به صورت خام و پخته داشته باشید)

  • مصرف پروتیئن و لبنیات :

یک غذای پروتئینی مثل گوشت و ماهی بدون چربی، سینه مرغ، تخم مرغ، سویا و محصولات سویا و لبنیات کم چرب در هر وعده غذایی بگنجانید. (سه وعده روزانه پروتیئن)

  • مصرف غلات کامل:

برنج قهوه ای، کینوا و جو دوسر که فیبر بالایی دارند. (دو وعده روزانه)

  • دسر:

میزان کالری این بخش از رژیم بزرگترین بازنده برای کاهش وزن سریع نباید از 200 کالری تجاوز کند.

  • کافئین:

کاملا باید از آن پرهیز کنید.

  • الکل:

نوشیدنی های الکلی به دلیل کالری بالا باید محدود گردند.

  • لبنیات پرچرب:

مصرف لبنیات کم چرب می تواند به عنوان بخشی از رژیم باشد اما نوع پرچرب آن می تواند تنها در وعده دسر گنجانده شود.

به عنوان نکته پایانی باید این مسئله را مد نظر قرار دهید که این رژیم برای لاغری سریع همه نمی تواند مناسب باشد. زیرا محدودیت کالری به ویژه برای کسانی که ورزش حرفه ای انجام می دهند، ممکن است سخت و شدید باشد.

همچنین پیروی از این رژیم در دراز مدت ممکن است، منجر به کمبود مواد مغذی و پیامدهای منفی ناشی از آن شود. ضمن این که مانند سایر روش های کاهش وزن ممکن است اثرات کاهش وزن سریع این رژیم نیز برگشت پذیر باشد.

رژیم غذایی کتو و کاهش وزن سریع

لاغری سریع با رژیم کتو

رژیم کتو (Keto Diet) یک رژیم کم کربوهیدرات، پرچرب و با پروتئین متوسط است. مصرف کربوهیدرات در این رژیم به شدت محدود می شود و در عوض چربی ها جایگزین کربوهیدرات ها می شوند. به طور کلی محتوای کربوهیدرات در این رژیم بین 5 ت 10 درصد از کالری مصرفی است. چربی ها حدود 60 تا 80 درصد کل کالری دریافتی را تشکیل می دهند و پروتئین ها نیز تقریباً 10 تا 30 درصد از انرژی روزانه را تامین می کنند.

این رژیم از طریق چربی سوزی، کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری سعی در لاغری سریع شما دارد.

در واقع پیروی از رژیم کتو بدن را وادار می کند که سوخت خود را از گلوکز به کتون تغییر دهد. در غیاب گلوکز، چربی در کبد به اجسام کتونی تبدیل می شود و سوخت مورد نیاز بدن تامین می شود.

غذاهایی که در رژیم کتو باید مصرف شوند:

برای آن که رژیم کتو در کاهش وزن موفق عمل کند باید تمرکز شما بر مصرف غذاهای زیر باشد:

تخم مرغ: ترجیحاً نوع محلی

ماهی های چرب: ماهی سالمون، سادرین و تن

گوشت: گوشت گاو و گاو میش

گوشت ماکیان: مرغ و بوقلمون

لبنیات پرچرب: کره، خامه، ماست شیرن نشده، پنیرهای پرچرب مثل موزارلا و چدار

آجیل و دانه ها: بادام، گردو، تخم کتان، تخمه کدو تنبل، بادام زمینی

کره های آجیلی: کره بادام زمینی

چربی های سالم: روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آووکادو

سبزیجات غیرنشاسته ای: قارچ، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل

نوشیدنی ها: آب، آب گازدار، قهوه شیرین نشده، چای سبز شیرین نشده

چاشنی ها: نمک، فلفل، ادویه جات، آبلیمو و سرکه

غذاهایی که در رژیم کتو باید محدود شوند:

غلات و محصولات تهیه شده ازآن ها: گندم، جو، برنج، نان سفید و نان گندم کامل، پاستا، رشته، نودل، کراکر، دونات، شیرینی جات، غلات صبحانه و تورتیلا.

غذاها و نوشیدنی های شیرین: عسل، شکر، شربت افرا، شربت آگاو، آبنبات، بستنی، نوشابه، آبمیوه، چای شیرین شده و نوشیدنی های رژیمی

سبزیجات نشاسته ای:  کدو حلوایی و کدو تنبل، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و ذرت

حبوبات: لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی، عدس و نخود

نوشیدنی های الکلی: مثل آبجو

میوه ها: موز، آناناس، انگور و مرکبات (با رعایت میزان کربوهیدرات می توانید از میوه های با گلیسمی پایین مثل انواع توت ها در زمان پیروی از رژیم کتو برای لاغری سریع لذت ببرید.)

سس های پرکربوهیدرات: سس کچاپ، سس باربیکیو و خردل

در بالا به نمونه هایی از غذاهایی که حین رژیم کتو باید مصرف شود یا محدود گردد، اشاره شد. برای بهره مندی از فواید کاهش وزن سریع این رژیم، فرد باید تا حدامکان از چربی های ترانس و غذاهای فرآوری شده دوری کند و میزان غذاهای کامل را افزایش دهد.

رژیم کتوژنیک و لاغری سریع

سوزاندن چربی توسط رژیم کتو راهی هوشمندانه و ایده آل برای کاهش وزن به نظر می رسد و ممکن است این رژیم را برای شما به عنوان بهترین و جدیدترین رژیم لاغری سریع در اوج قرار دهد. با این حال ادامه مطلب می تواند شما را نسبت به این رژیم آگاه تر نماید.

برخی تحقیقات نشان می دهند، رژیم کتو می تواند در کاهش چربی بدن و بهبود کنترل قند خون در دیابت نوع 2 موثر باشد. همچنین در افراد مبتلا به آلزایمر منجر به بهبود عملکرد شناختی می شود. با این حال میزان بالای چربی اشباع شده در این رژیم می تواند با بالا بردن کلسترول بد خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته و حملات قلبی را افزایش دهد.

افرادی که جزء دسته بندی های زیر هستند، نباید از رژیم کتو برای کاهش وزن سریع استفاده کنند:

زنان باردار و شیرده، افراد مبتلا به دیابت نوع 1، کسانی که مشکلات کلیوی دارند، مبتلایان به بیماری کبد، نارسایی تنفسی و آریتمی قلبی.

مخلص کلام; رژیم لاغری سریع

هر ساله رژیم های کاهش وزن سریعی معرفی می شوند که الزاماً جدید نیستند و ممکن است تاثیر آن ها بر کاهش وزن جدیداً کشف شده باشد. پس زمانی که در جست و جوی جدیدترین رژیم لاغری سریع هستید، ممکن است نام برخی رژیم های نام آشنا را نیز در لیست مربوطه مشاهده کنید.
تعداد زیادی رژیم وجود دارند که می توانند در کوتاه مدت بر وزن شما تاثیر قابل توجه داشته باشند. در این مقاله تنها 5 مورد از آن ها مورد بررسی قرار گرفتند.
به خاطر داشته باشید که تمام این رژیم ها سالم و ایمن نیستند. همچنین بهترین رژیم کاهش وزن، رژیمی است که متناسب با سطح سلامت شما طراحی شده باشد و ضمن لاغری سریع بتوانید به آن پایبند باشید. در این زمینه یک متخصص تغذیه می تواند مشاور و همراه خوبی برای سفر پر چالش و مهم کاهش وزن سریع شما باشد.

منابع :

منبع1|منبع2|منبع3|منبع4|منبع5|منبع6

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید