صفحه اصلی > دیابت : مهمترین علائم دیابت | دیابت نوع 1، نوع 2، بارداری و پیش دیابت

مهمترین علائم دیابت | دیابت نوع 1، نوع 2، بارداری و پیش دیابت

مهمترین علائم دیابت | دیابت نوع 1، نوع 2، بارداری و پیش دیابت

فهرست مطالب

دیابت یک بیماری شایع است که افراد در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. زمانی می گوییم فرد مبتلا به دیابت است که قند خونش زیادتر از حد طبیعی باشد. یکی از سوالاتی که در رابطه با دیابت ممکن است برایتان پیش بیاید، این است که علائم دیابت و نشانه های اولیه  آن چیست و چگونه می توانید تشخیص دهید که دیابت دارید؟

ما در این مقاله از سایت سلامتی من، قصد داریم به این سوالات شما پاسخ دهیم و شما را با مهمترین علائم دیابت یا قند خون بالا آشنا کنیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دیابت چیست؟

دیابت چیست؟

دیابت زمانی اتفاق می افتد که قند خون (گلوکز) شما بیش از حد بالا باشد. گلوکز عمدتاً از کربوهیدرات غذاها و نوشیدنی های شما تولید میشود اما زمانی که سطح گلوکز خون شما کم است یعنی زمانی که شما کربوهیدراتی مصرف نکرده اید،کبد گلیکوژن ذخیره شده را به گلوکز تجزیه می کند تا سطح گلوکز خون را در حد طبیعی نگه دارد.

خون شما گلوکز را به تمام سلول های بدن می برد تا برای انرژی از آن استفاده کند. اما زمانی که قند خون یا همان گلوکز افزایش پیدا کند، انسولین از لوزالمعده آزاد می شود تا سطح قند خون را با انتقال به سلول های بدن کاهش دهد.

اگر لوزالمعده به اندازه کافی انسولین تولید نکند یا بدن به درستی از آن استفاده نکند، گلوکز در جریان خون انباشته می شود و باعث قند خون بالا می شود.

متاسفانه این بیماری مزمن است و شما فقط می توانید آن را با مصرف داروهایی برای مدیریت سطح گلوکز خون، گرفتن یک رژیم غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی کنترل کنید. عدم کنترل دیابت و بالا بودن مداوم گلوکز خون باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، آسیب عصبی و مشکلات چشم می شود.

انواع دیابت

انواع دیابت

دیابت نوع یک

این نوع دیابت، یک بیماری خود ایمنی است. به طوری که سیستم ایمنی بدن شما به سلول های پانکراس(لوزالمعده) که انسولین تولید می کنند، حمله می کند و آنها را از بین می برد. حدود 10 درصد از افراد، مبتلا به دیابت نوع 1 هستند. این بیماری معمولاً در کودکان و بزرگسالان جوان بیشتر رایج است، اما می تواند در هر سنی ایجاد شود.

علت دقیق این واکنش هنوز مشخص نیست. رژیم غذایی و سبک زندگی عواملی نیستند که تعیین کنند چه کسانی به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند. تحقیقات نشان می دهد که هم ژنتیک و هم محیط ممکن است در ایجاد دیابت نوع 1 نقش داشته باشد.

دیابت نوع دو

در این نوع دیابت، بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند و یا سلول های بدن شما به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند. این شایع ترین نوع دیابت است. این بیماری عمدتاً بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما کودکان نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

دیابت نوع 2 به آرامی در طول سال ها اتفاق می افتد. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با عوامل خاصی افزایش می یابد از جمله:

  • سابقه خانوادگی(داشتن والدین یا خواهر و برادری با این بیماری)
  • سطح پایین فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • اضافه وزن
  • داشتن فشار خون بالا
  • افرادی که 45 سال به بالا هستند

کسانی که دیابت بارداری داشته اند در معرض خطر دیابت نوع 2 هستند. افرادی که پیش دیابت دارند نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 آنها را تهدید می کند.

پیش دیابت

پیش دیابت، مرحله قبل از دیابت نوع 2 است. در این مرحله سطح گلوکز خون شما بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه کافی بالا نیست که به طور رسمی دیابت نوع 2 تشخیص داده شود. پیش دیابت می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود مگر اینکه اقداماتی برای پیشگیری از آن انجام شود.

دیابت بارداری

افرادی که هرگز دیابت نداشته اند ممکن است به طور ناگهانی در دوران بارداری دچار دیابت بارداری شوند. هورمون های تولید شده توسط جفت می توانند بدن شما را در برابر اثرات انسولین مقاوم تر کنند و این باعث می شود بدن به انسلین پاسخ ندهد. این می تواند باعث افزایش قند خون در دوران بارداری شود.

افرادی که هنگام باردار شدن اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند. دیابت بارداری معمولا بعد از بارداری از بین می رود. با این حال، اگر دیابت بارداری دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده هستید. دیابت بارداری معمولا پس از زایمان از بین میرود، اما خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

خطر ابتلا به دیابت بارداری در صورتی افزایش می یابد که:

  • فرد اضافه وزن دارد
  • فرد بالای 25 سال سن دارد
  • سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 دارد
  • مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است

علل دیابت

علل دیابت

مقاومت به انسولین

دیابت نوع 2 عمدتاً ناشی از مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می افتد که سلول های عضلات، چربی و کبد آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی دهند. عوامل و شرایط مختلفی در درجات مختلف مقاومت به انسولین نقش دارند، از جمله چاقی، کمبود فعالیت بدنی، رژیم غذایی، عدم تعادل هورمونی، ژنتیک و برخی داروها.

بیماری خود ایمنی

دیابت نوع 1 زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی شما به سلول های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند.

عدم تعادل هورمونی

در طول بارداری، جفت هورمون هایی ترشح می کند که باعث مقاومت به انسولین می شوند. اگر لوزالمعده نتواند انسولین کافی برای غلبه بر مقاومت به انسولین تولید کند، ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوید.

 

مهمترین علائم دیابت

علائم دیابت

علائم دیابت به میزان قند خون شما بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به پیش دیابت، دیابت بارداری یا دیابت نوع 2، ممکن است علائمی نداشته باشد. اما در دیابت نوع 1، علائم به سرعت ظاهر می شوند و رفته رفته شدیدتر می شوند. اگر هر یک از علائم دیابت زیر را دارید، بهتر است برای انجام آزمایش قند خون به پزشک مراجعه کنید:

احساس تشنگی همیشگی و خشکی دهان

علائم دیابت به این دلیل رخ می دهند که گلوکز در خون باقی می ماند و به عنوان سوخت برای انرژی استفاده نمی شود. بدن سعی می کند سطح گلوکز خون را با دفع گلوکز اضافی از بدن در ادرار کاهش دهد و این باعث تشنگی بیشتر شما شود.

تکرر ادرار به خصوص در شب

زمانی که قند خون شما بالا میرود، کلیه برای دفع قند اضافی از طریق ادرار تلاش میکند و این موجب تکرر ادرار می شود. از طرفی دیگر، به دلیل احساس تشنگی زیاد در این بیماری شما مجبور می شوید در روز مایعات زیادی بنوشید که این خود باعث تکرر ادرار می شود.

احساس گرسنگی، خستگی بیشتر از حد معمول

بدن شما غذا را به گلوکز تبدیل می کند که سلول های شما برای انرژی از آن استفاده کنند. اما سلول های شما برای دریافت گلوکز به انسولین نیاز دارند. اگر بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نکند، یا اگر سلول های شما در برابر انسولین تولید شده مقاومت کنند، گلوکز نمی تواند وارد سلول ها شود و شما انرژی ندارید. این می تواند شما را گرسنه تر و خسته تر از حد معمول کند.

کاهش وزن بدون دلیل

اگر بدن شما نتواند از غذای شما انرژی دریافت کند، در عوض شروع به سوزاندن ماهیچه ها و چربی ها برای دریافت انرژی می کند. پس شما ممکن است وزن کم کنید حتی اگر نحوه غذا خوردن خود را تغییر نداده باشید.

دیر بهبود پیدا کردن زخم

با گذشت زمان، قند خون بالا می تواند بر جریان خون شما تأثیر بگذارد و باعث آسیب عصبی شود که بهبود زخم ها را برای بدن شما سخت می کند.

عفونت بیش از حد

هم مردان و هم زنان مبتلا به دیابت می توانند عفونت را تجربه کنند. سطوح بالای گلوکز که از طریق ادرار دفع می شود، بستر مناسبی برای رشد عفونت قارچی است. در واقع مخمر، از گلوکز تغذیه می کند، بنابراین وجود مقدار زیادی گلوکز باعث رشد مخمر می شود. اما همه افراد این علائم را نشان نمی دهند.

 

مهمترین علائم دیابت نوع 1

علائم دیابت نوع 1

علاوه بر علائمی که در بالا بیان شد، افرادی که دیابت نوع 1 دارند ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا درد معده نیز داشته باشند. دیابت نوع یک می تواند در هر سنی شروع شود. اما اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود و علائم می توانند تنها در عرض چند هفته یا چند ماه ظاهر شود.

علائم دیابت نوع 2

دیابت نوع دو می تواند در هر سنی ایجاد شود اما معمولا در افراد بالای 40 سال شایع تر است. بروز علائم دیابت نوع 2 اغلب چندین سال طول می کشد. برخی افراد اصلاً هیچ علامتی را متوجه نمی شوند.

علاوه بر علائمی که قبل تر به آن اشاره کردیم، می توان به سر درد مداوم، تاری دید، تیرگی پوست، احساس درد و بی حسی در پاها، خارش پوست، عفونت های پوستی و تکرر ادرار نیز اشاره کرد. از آنجایی که تشخیص علائم دشوار است، دانستن عوامل خطر برای دیابت نوع2 مهم است. در صورت داشتن هر یک از آنها حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیابت در زنان

علائم دیابت در زنان

اگرچه علائم دیابت در مردان و زنان تقریباً مشابه است، اما برخی از آنها مختص زنان است. در این بخش علائم دیابت در زنان را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید دیابت را تشخیص دهید و به دنبال درمان باشید.

درمان زودهنگام دیابت می تواند به شما در فرار از عوارض بیشتر کمک کند. اگرچه داشتن این علائم به معنای ابتلا به دیابت نیست، اما می تواند نشان دهنده مقاومت به انسولین باشد که اغلب با دیابت مرتبط است.

زنان مبتلا به دیابت ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

کاهش میل جنسی و خشکی واژن

دیابت، به دلیل آسیب عصبی، تغییرات هورمونی و مشکلات جریان خون در واژن، میل جنسی را در زنان کاهش می دهد. قابل ذکر است که قند خون بالا باعث نوروپاتی دیابتی می شود که در نتیجه اعصاب سیگنال هایی را بین مغز و اندام های بدن منتقل نمی کند. این باعث می شود که برخی از قسمت های بدن مانند دست ها و پاها حس خود را به طور جزئی یا کامل از دست بدهند.

نوروپاتی دیابتی همچنین بر واژن تأثیر می گذارد و باعث از دست دادن حس و در نتیجه کاهش میل جنسی می شود. برخی از زنان ممکن است خشکی واژن را تجربه کنند که باعث ناراحتی و درد در حین رابطه جنسی می شود.

عفونت مخمری واژینال و دهان

عفونت های مخمری دهان و واژن توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. سطح بالای گلوکز در خون باعث رشد این قارچ می شود. گلوکز سوخت مخمر است و سطح بالای گلوکز به افزایش آن کمک می کند. اگرچه عفونت های مخمری واژن در بین همه زنان شایع است، زنان مبتلا به دیابت به دلیل سطح بالای قند خون آسیب پذیرتر هستند. عفونت های مخمری دهان اغلب باعث ایجاد یک پوشش سفید روی زبان و داخل دهان می شود.

  • برخی از علائم عفونت قارچی دهان (برفک دهان) عبارت است از:
  • مشکل در غذا خوردن
  • قرمزی و درد در دهان
  • لکه های سفید در اطراف دهان
  • گونه های داخلی متورم
  • از جمله علائم عفونت قارچی واژن عبارت است از:
  • خارش و درد واژن
  • قرمز شدن پوست
  • ترشحات واژن
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک از عدم تعادل هورمونی در بدن زن ناشی می شود که باعث مقاومت به انسولین و ناباروری زنان می شود. مقاومت به انسولین منجر به افزایش سطح قند خون می شود که احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. حدود نیمی از زنان مبتلا به PCOS دیابت دارند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند آن را به عنوان یک علامت هشدار برای دیابت در نظر بگیرند.

از جمله علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آکنه
  • پریودهای نامنظم
  • رشد موهای زائد به خصوص در صورت و بدن
  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • ناباروری

بخوانید : رژیم غذایی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک | غذاهای مفید و مضر

عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها وارد دستگاه ادراری شوند. این خطر در زنان مبتلا به دیابت بیشتر است، زیرا قند خون بالا سیستم ایمنی را به خطر می اندازد. با این حال، اگر دیابت دارید، به دلیل سطح بالای قند خون و ناتوانی بدن در مبارزه با عفونت ها، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ادراری هستید. همچنین، دیابت ممکن است باعث شود مثانه مقداری ادرار را در خود نگه دارد که محیطی مطلوب برای رشد باکتری ها را فراهم می کند.

علائم عفونت ادراری عبارت است از:

  • درد هنگام ادرار کردن
  • احساس سوزش در واژن
  • ادرار خونی

وقتی عفونت ادراری برای مدت طولانی درمان نشود، احتمال عفونت کلیه را نیز افزایش می دهد.

چرخه قاعدگی طولانی و نامنظم

دوره های قاعدگی طولانی و نامنظم همراه با پریودهای سنگین می تواند نشانه دیابت باشد. زنان مبتلا به دیابت چرخه های قاعدگی طولانی و نامنظم دارند که عمدتاً با مقاومت به انسولین مرتبط است.

مهمترین علائم دیابت در مردان

علائم دیابت در مردان

دیابت همچنین می تواند بر سلامت جنسی مردان نیز تاثیر گذارد. مردان مبتلا به دیابت ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنند:

اختلال در نعوظ (ED)

اختلال نعوظ (ED) ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ است. اگر به ED مبتلا شده اید، دیابت ممکن است علت زمینه ای آن باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از 50 درصد از مردان مبتلا به دیابت دارای اختلال نعوظ هستند. البته به جز دیابت، بیماری های دیگری نیز بر این اختلال تاثیر گذارند. پس می توان گفت یکی از دلایل بوجود آمدن این اختلال این است که، قند خون بالا یا فشار خون بالا به اعصاب و عروق خونی مورد نیاز برای داشتن نعوظ آسیب می رساند.

علاوه بر این دیابت می تواند به سیستم عصبی خودمختار (ANS) آسیب برساند و منجر به مشکلات جنسی شود. عروق خونی شما توسط این سیستم کنترل می شود. اگر رگ های خونی و اعصاب دستگاه تناسلی در اثر دیابت آسیب ببینند، ED می تواند ایجاد شود.

انزال رتروگراد

مردان مبتلا به دیابت نیز می توانند با انزال رتروگراد مواجه شوند. در این اختلال، مایع منی در طول انزال به سمت داخل مثانه حرکت می کند. در نتیجه بیشتر مایع منی وارد مثانه شده و با ادرار مخلوط می شود و این باعث می شود مایع منی کمتری خارج شود.

مسائل مربوط به مثانه

مشکلات مربوط به مثانه و ادرار می تواند در مردان مبتلا به دیابت به دلیل آسیب عصب دیابتی رخ دهد. در این حالت می توان گفت مثانه بیش فعال (نیاز به دفع مکرر ادرار، دفع ادرار زیاد در شب، نشت ادرار)، ناتوانی در کنترل ادرار و عفونت های دستگاه ادراری از نشانه های دیابت هستند.

سایر مشکلات جنسی

علاوه بر همه اینها اگر دیابت دارید، ممکن است سطح تستوسترون کمتری نسبت به دیگران داشته باشید. افزایش سن به طور طبیعی می تواند سطح تستوسترون شما را کاهش دهد و منجر به از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، خستگی و خلق و خوی افسرده شود، اما دیابت و چاقی احتمال کاهش سطح تستوسترون را افزایش می دهد. تستوسترون پایین می تواند منجر به ED و سایر مشکلات سلامت جنسی شود.

 

مهمترین علائم دیابت در بارداری

علائم دیابت در بارداری

قند خون بالا در طول بارداری معمولاً هیچ علامتی ندارد. ممکن است کمی بیشتر از حد معمول احساس تشنگی کنید یا مجبور شوید بیشتر ادرار کنید. اگر باردار هستید، پزشک باید بین هفته های 24 تا 28 بارداری شما را از نظر دیابت بارداری آزمایش کند. اگر تشخیص دیابت بارداری دریافت کردید، باید چندین بار سطح قند خون خود را کنترل کنید.

بخوانید: علائم و عوارض دیابت بارداری | دیابت بارداری چه خطراتی دارد؟

عوارض دیابت

عوارض دیابت

دیابت یک بیماری پیچیده است که می تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از عوارض دیابت را در ادامه برایتان بیان می کنیم:

  • بیماری قلبی و سکته: افراد مبتلا به دیابت تا 4 برابر بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی هستند.
  • فشار خون بالا: افراد مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل تغییرات به فشار خون بالا مبتلا شوند.
  • مشکلات بینایی: دیابت علت اصلی نابینایی در بزرگسالان است.
  • بیماری کلیه: بیماری کلیوی دیابتی شایع ترین علت نارسایی کلیه است.

همچنین دیابت می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روان شما داشته باشد. بیش از 3 نفر از هر 10 نفر مبتلا به دیابت افسردگی، اضطراب و پریشانی را تجربه می کنند.

چگونه بفهمیم دیابت داریم؟

چگونه بفهمیم دیابت داریم؟

علائم اولیه دیابت شامل تشنگی شدید، نیاز مکرر به ادرار کردن و کاهش وزن ناخواسته است. اگر هر یک از این علائم را داشتید به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک به دیابت مشکوک باشد، آزمایش خون را تجویز می کند. تنها راه برای اطمینان از اینکه دیابت دارید انجام آزمایش است. رایج ترین آزمایش ها آزمایش A1C و آزمایش گلوکز پلاسما هستند. این آزمایشات سطح گلوکز خون شما را بررسی می کنند.

  • آزمایش A1C: این آزمایش میانگین سطح گلوکز خون شما را در دو تا سه ماه گذشته نشان می‌دهد.
  • گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG): برای این آزمایش، حداقل هشت ساعت قبل از آزمایش، چیزی جز آب (ناشتا) نمی خورید یا نمی نوشید. از آنجایی که غذا می تواند بر قند خون تأثیر زیادی بگذارد، این آزمایش به پزشک شما اجازه می دهد قند خون پایه شما را ببیند.
  • تحمل گلوکز خوراکی (OGTT): این آزمایش 2 تا 3 ساعت طول می کشد. سطح گلوکز خون شما ابتدا آزمایش می شود و پس از مصرف یک نوشیدنی شیرین خاص، در فواصل زمانی 2 ساعت تکرار می شود.
  • آزمایش تصادفی گلوکز پلاسما: شما می توانید این آزمایش را در هر زمان انجام دهید و نیازی به ناشتا بودن ندارید.

دیابت چگونه درمان می شود؟

دیابت چگونه درمان می شود؟

تشخیص و درمان دیابت، حیاتی است و می تواند احتمال بروز عوارض جدی را کاهش دهد. هرچه دیابت زودتر تشخیص داده شود و درمان شروع شود، بهتر است. درمان زود هنگام خطر سایر مشکلات سلامتی را کاهش می دهد. اگرچه هیچ درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، اما می توان آن را با تغییر سبک زندگی و داروها کنترل کرد.

درمان دیابت نوع 1

اگر دیابت نوع 1 دارید، باید جایگزین انسولین داشته باشید. این ممکن است از طریق تزریق یا پمپ انسولین باشد. این کار به کنترل سطح گلوکز خون بدن شما کمک می کند. هیچ کاری نمی توانید برای پیشگیری از دیابت نوع 1 انجام دهید. با این حال، انتخاب سبک زندگی شما پس از تشخیص می تواند خطر ابتلا به عوارض را کاهش دهد.

درمان دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 گاهی اوقات با تغییراتی در سبک زندگی، مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی قابل کنترل است. ممکن است نیاز به مصرف داروهایی برای کنترل سطح گلوکز خون داشته باشید. پزشک ممکن است قرص یا داروهای تزریقی مانند انسولین را تجویز کند.

درمان دیابت بارداری

دیابت بارداری را اغلب می توان با حفظ سطح گلوکز خون در یک محدوده سالم برای بارداری مدیریت کرد. این شامل برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم است. اگر تنها با تغییر سبک زندگی نتوانید گلوکز را به خوبی کنترل کنید، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید.

آیا می توان از دیابت پیشگیری کرد؟

آیا می توان از دیابت پیشگیری کرد؟

در حالی که دیابت نوع 1 قابل پیشگیری نیست، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری انجام دهید. عادات سالمی که می تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند، شامل موارد زیر است:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای.
  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید. حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش های هوازی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری داشته باشید .
  • برای بررسی های منظم سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید.

مهم است که توجه داشته باشید که برخی از عوامل خطر دیابت وجود دارد که نمی توانید آنها را تغییر دهید، مانند ژنتیک، سابقه خانوادگی، سن و نژاد. پس باید بدانید که دیابت نوع 2 یک وضعیت پیچیده است که عوامل موثر بسیاری را در بر می گیرد.

دیابت را چگونه مدیریت کنیم؟

دیابت را چگونه مدیریت کنیم؟

دیابت یک وضعیت پیچیده است، بنابراین مدیریت آن شامل چندین استراتژی است. علاوه بر این، دیابت روی همه افراد تأثیر متفاوتی می گذارد، بنابراین برنامه های مدیریتی، کاملاً فردی هستند.

چهار جنبه اصلی مدیریت دیابت عبارت است از:

پایش قند خون: پایش قند خون برای تعیین میزان عملکرد برنامه درمانی فعلی شما کلیدی است. این به شما اطلاعاتی در مورد نحوه مدیریت دیابت خود به صورت روزانه و گاهی اوقات حتی ساعتی می دهد. می‌توانید سطوح خود را با بررسی های مکرر با گلوکومتر و قند انگشتی و یا با نمایشگر قند مداوم (CGM) کنترل کنید.

داروهای خوراکی دیابت: داروهای خوراکی دیابت به مدیریت سطح قند خون در افرادی که دیابت دارند اما هنوز مقداری انسولین تولید می کنند (عمدتاً افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت) کمک می‌کنند. افراد مبتلا به دیابت بارداری ممکن است به داروهای خوراکی نیز نیاز داشته باشند.

انسولین: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای زندگی و مدیریت دیابت نیاز به تزریق انسولین دارند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز به انسولین نیاز دارند. انواع مختلفی از انسولین وجود دارد. هر کدام با سرعت های متفاوتی شروع به کار می کنند و برای مدت زمان متفاوتی در بدن شما باقی می مانند. چهار راه اصلی که می توانید انسولین مصرف کنید عبارتند از انسولین تزریقی با سرنگ، قلم انسولین، انسولین استنشاقی سریع الاثر و پمپ های انسولین.

رژیم غذایی: برنامه ریزی وعده های غذایی و انتخاب یک رژیم غذایی سالم یکی از جنبه های کلیدی مدیریت دیابت است، زیرا غذا تاثیر زیادی بر قند خون دارد. اگر انسولین مصرف می کنید، شمارش کربوهیدرات ها در غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید بخش بزرگی از مدیریت است. میزان کربوهیدراتی که می خورید تعیین کننده میزان انسولین مورد نیاز شما در وعده های غذایی است. همچنین عادات غذایی سالم می تواند به شما در مدیریت وزن و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

ورزش: فعالیت بدنی حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و به کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند، بنابراین ورزش منظم بخش مهمی از مدیریت برای همه ی افراد مبتلا به دیابت است.

رژیم غذایی و ورزش چه تاثیری بر دیابت دارند؟

رژیم غذایی و ورزش چه تاثیری بر دیابت دارند؟

اگر دیابتی هستید، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و محدود کردن برخی غذاها مهم است. پزشک معمولاً به شما توصیه می کند:

طیف وسیعی از غذاها از جمله میوه، سبزیجات و غذاهای نشاسته ای مانند پاستا را مصرف کنید.

هر روز صبحانه، ناهار و شام بخورید. حذف وعده های غذایی می تواند باعث کاهش بیش از حد قند خون شود.

فعال بودن، روش عالی دیگری برای کنترل سطح قند خون است. ورزش به کاهش میزان گلوکز در خون شما کمک می کند زیرا عضلات شما نیاز به استفاده بیشتر از آن دارند. این می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گردش خون و سایر عوارض را کاهش دهد. ورزش همچنین می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و به شما کمک کند کمتر احساس خستگی کنید.

توصیه می شود که حدود دو ساعت و نیم در هفته ورزش کنند. ورزش هایی مانند شنا كردن، دوچرخه سواری و پیاده روی سریع.

اگر دیابتی هستید، مهم است که فشار خون و کلسترول برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گردش خون را کنترل کنید. داشتن وزن مناسب بهترین راه برای کنترل فشار خون، سطح کلسترول و دیابت است. افرادی که با چاقی و دیابت زندگی می کنند معمولاً پزشک به آنها توصیه می کند که تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنند تا وزن مناسبی داشته باشند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم علائم دیابت را به طور کامل بررسی کنیم اما به یاد داشته باشید که علائم دیابت ممکن است در هر فردی متفاوت ظاهر شوند. همچنین ممکن است شما علائم دیگری را نیز تجربه کنید. با این حال، شایع ترین علائم دیابت که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت تجربه می کنند، احساس تشنگی زیاد، احساس خستگی زیاد و کاهش وزن است.

سوالات متداول

علائم اولیه دیابت چیست؟

برخی از علائم اولیه دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 شامل احساس تشنگی بیش از حد معمول، تکرر ادرار، کاهش وزن و احساس خستگی و ضعف است. در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایشاتی برای شما تجویز کند.

اگر دیابت درمان نشود چه می شود؟

اگر دیابت نوع 2 درمان نشود، قند خون بالا می تواند سلول ها و اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. عوارض دیابت عبارتند از آسیب کلیه که اغلب منجر به دیالیز می شود، آسیب چشم که می تواند منجر به نابینایی شود و یا میتواند باعث افزایش خطر بیماری قلبی یا سکته شود.

منابع

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع 4 | منبع 5 | منبع 6 | منبع 7 | منبع 8 | منبع 9 | منبع 10 | منبع 11

مجتبی اجاقلو

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید