صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : فواید یوگا برای ذهن و بدن

فواید یوگا برای ذهن و بدن

فهرست مطالب

یوگا یک تمرین برای ذهن و بدن است که سبک های مختلف یوگا، تکنیک های تنفس، حالت های بدنی و آرامش را ترکیب می کند. یوگا تمرینی قدیمی است که ممکن است در هند به وجود آمده باشد و انواع مختلفی دارد. در این مقاله به فواید یوگا برای ذهن و بدن پرداخته ایم.

یوگا چیست؟

یوگا یک تمرین شامل تمرکز، تنفس عمیق و حالات بدنی است همچنین یوگا برای کار روی انعطاف پذیری و قدرت یک راه عالی است. تمرین یوگا فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی دارد.

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد یوگا برای کاهش استرس، رفع اضطراب، مدیریت افسردگی، کاهش درد کمر، بهبود کیفیت زندگی در دوران بیماری، تحرک عملکرد مغز، جلوگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر و مفید است؛ به طور کلی یوگا راهی مطمئن برای افزایش فعالیت بدنی است.

فواید یوگا برای ذهن و بدن

شاخه های یوگا

یوگا 6 شاخه دارد که عبارتند از:

  • راجا یوگا: که شامل مدیتیشن و پایبندی دقیق به مجموعه ای از مراحل انظباتی که به هشت اندام در یوگا معروف است.
  • باکتی یوگا: این روش برای هدایت احساسات، فداکاری و راهی مثبت برای پرورش تحمل و پذیرش است.
  • هاتا یوگا: هدف این شاخه تقویت بدن و ذهن است که شاخه جسمی و روحی است.
  • کارما یوگا: این شاخه برای ایجاد آینده ای عادی از منفی و خودخواهی است و راهی برای خدمت است.
  • تانترا یوگا: این روش برای مراسم یا پایان یک رابطه است.
  • جنانا یوگا: هدف این شاخه پرورش عقل و خرد از طریق مطالعه است.

فواید یوگا

تقویت تنفس بهتر، ایجاد قدرت عضلانی، افزایش انعطاف پذیری، کمک به درمان اعتیاد، کمک به سلامت قلب، بهبود خواب، کاهش اضطراب-استرس، درمان افسردگی، افزایش کیفیت زندگی از فواید یوگا برای ذهن و بدن هستند.

انواع و سبک های یوگا

بیکرام، هاتا، اشتانگا، یوگای آینگار، یوگای کریپالو، کندالینی، یوگای قدرتمند، سیواناندا، وینیوگا، یین یوگا، یوگای ترمیمی از انواع یوگا هستند.

ژست های یوگا

یادگیری حرکات اساسی که در تمرینات بدنی از آن ها استفاده می شود می تواند برای بدن شما مفید باشد و همچنین به راحتی می توانید آن ها را در خانه تمرین کنید.

ورزش یوگا ژست های مختلفی دارد مثل: ژست درخت، کبری، جنگجو1، جنگجو2، جلوتا نشسته، پل راست، پیچ خوردن، گربه_گاو؛ که در اینجا برای نمونه یکی ازآن ها را توضیح می دهیم:

ژست جنگجو1:  ابتدا صاف بایستید و پای راست خود را به عقب بگذارید، پای جلویی را مستقیم به جلو گذاشته و پای عقب را در یک زاویه 45 درجه قرار دهید، حالا پاها را به اندازه عرض لگن از هم جدا کنید تا بتوانید باسن خود را جلوی تشک قرار داده و زانوی جلویی را خم کنید، مطمئن شوید که زانویتان مستقیم بالای مچ و یا پشت آن قرار گیرد، پای عقبی خود را محکم نگهدارید، دست هایتان را مستقیم بر بالای سر خود آورده و شانه هایتان را شل کنید؛ در آخر قبل از اینکه به طرف دیگر بروید 5 بار نفس خود را نگه دارید.

ژست یوگا

مخلص کلام; فواید یوگا برای ذهن و بدن

یوگا یک تمرین قدیمی که بر انعطاف پذیری، قدرت و تنفس تمرکز دارد، تمرین یوگا فواید زیادی برای سلامت جسمی و روحی روانی دارد و تقریبا همه می توانند آن را انجام دهند. تمرین یوگا عادات خوبی مانند نظم و انضباط، عدم وابستگی و خود آگاهی را پرورش می دهد و به داشتن یک زندگی سالم و کامل و انتخاب های آگاهانه کمک زیادی می کند.
ما در فرهنگ هایی زندگی می کنیم که سیستم عصبی دائما تحریک می شود برای همین یوگا فضایی را برای شما مهیا می کند که به کاهش سرعت ذهن و بازگرداندن حس تعادل به شما کمک بسیاری می کند.

منابع :

منبع1 | منبع2

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید