صفحه اصلی > رژیم های غذایی : آیا تخم مرغ انتخاب سالمی برای دیابتی ها است؟

آیا تخم مرغ انتخاب سالمی برای دیابتی ها است؟

فهرست مطالب

کلید سالم ماندن در افراد مبتلا به دیابت، کنترل سطح قند خون است. در این زمینه درمان دارویی بسیار مهم است. در کنار آن رژیم غذایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در افرادی که بدن آن ها نسبت به انسولین مقاوم است، سطح قند خون می تواند تا مدت ها پس از اتمام وعده غذایی همچنان بالا بماند.

این افراد و افراد مبتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 اگر در انتخاب مواد غذایی خود دقت کافی نداشته باشند، با افزایش طولانی مدت قند خون، عوارض جدی سلامتی را تجربه خواهند کرد. زیرا برخی مواد غذایی تاثیر قابل توجهی بر قند خون می گذارند و مدیریت دیابت و قند خون را دشوار می سازند.
تخم مرغ چه تاثیری بر دیابت می گذارد؟
این می تواند سوال خیلی از افراد دیابتی باشد. زیرا تخم مرغ در وعده های غذایی و در دستور پخت غذاها، نان ها، دسرها و … وجود دارد. در این مقاله به این می پردازیم که آیا دیابتی ها می توانند تخم مرغ بخورند؟

فواید تخم مرغ برای دیابت

فواید تخم مرغ برای دیابت

یک عدد تخم مرغ متوسط دارای:

  • 7 گرم پروتئین
  • 75 کالری
  • 5 گرم چربی (1.6 گرم چربی اشباع و مابقی چربی غیراشباع)

تخم مرغ سرشار از پروتئین حیوانی با کیفیت بالا است و می تواند 25 درصد از نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تامین نماید و بر سلامت استخوان ها تاثیر مثبت داشته باشد. پروتئین سفیده تخم مرغ به عنوان پروتئین مرجع شناخته شده است، یعنی دارای انواع اسید آمینه های ضروری برای بدن انسان است.

زرده تخم مرغ نیز سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع از جمله امگا 3 است که مصرف آن برای افراد دیابتی مفید است. همچنین ماده ای به نام کولین در زرده وجود دارد که برای رشد مغز ضروری است و در تقویت حافظه موثر است. بیوتین موجود در زرده نیز در تولید انسولین نقش دارد.

علاوه بر این تخم مرغ دارای انواع ویتامین هاست:

شامل ویتامین های گروه B ، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین K است.

کلسیم، روی، پتاسیم، آهن و فسفر از مواد معدنی موجود در تخم مرغ است. بنابراین مصرف تخم مرغ برای افرادی که کم خونی دارند مفید است.

پتاسیم با کمک به تعادل سطح سدیم از سلامت قلب و عروق افراد دیابتی محافظت می کند. همچنین سلامت اعصاب و عضلات را بهبود می بخشد.

تخم مرغ حاوی دو ماده لوتئین و زآگزانتین است که ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و خطر بیماری های چشمی مثل آب مروارید و دژنراسیون را کاهش می دهند.

تخم مرغ یکی از مواد غذایی با کالری پایین و مواد مغذی بالاست و در رژیم های کاهش وزن جایگاه خاصی دارد. زیرا فرد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و از پرخوری جلوگیری می نماید.

شاخص گلیسمی تخم مرغ

شاخص گلیسمی تخم مرغ

مواد غذایی از لحاظ شاخص گلیسمی به سه دسته تقسیم می شوند:

شاخص گلیسمی پایین: 0 تا 55

شاخص گلیسمی متوسط: 56 تا 69

شاخص گلیسمی بالا: 70 تا 100

هر چه شاخص گلیسمی غذایی پایین تر باشد تاثیر کمتری بر سرعت افزایش قند خون دارد. تخم مرغ یکی از این مواد غذایی است و در حقیقت بر سطح قند خون تاثیری ندارد. هم سفیده و هم زرده تخم مرغ، دارای شاخص گلیسمی صفر هستند.

دانشمندان معتقدند مصرف تخم مرغ در دیابت، علاوه بر این که به دلیل پروتئین فراوان، فرد را مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد به دلیل کربوهیدرات کم و شاخص گلیسمی پایین به بهبود کنترل قند خون هم کمک می نماید.

شاخص گلیسمی تخم مرغ

آیا دیابتی ها می توانند تخم مرغ بخورند؟

افراد مبتلا به دیابت علاوه بر کنترل قند خون، باید سطح کلسترول خود را نیز مورد توجه قرار دهند. یک عدد تخم مرغ دارای حدود 200 میلی گرم کلسترول است که میزان قابل توجهی می باشد. با این وجود به نظر می رسد تخم مرغ برای دیابتی ها مضر است!

در گذشته اعتقاد بر این بود که مصرف بیش از حد تخم مرغ به دلیل کلسترول موجود در آن برای افراد دیابتی مشکل آفرین است. زیرا خوردن مقادیر زیاد کلسترول، یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی عروقی است و این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری قرار دارند و باید میزان مصرف تخم مرغ را کاهش دهند.

امروزه برخی تحقیقات این نظریه را رد می کنند. آن ها می گویند ماده ای به نام لوتئین در تخم مرغ وجود دارد که مانع جذب کلسترول تخم مرغ می شود و عملاً آسیبی به افراد مبتلا به فشار خون و دیابت نمی رساند. البته تایید این تاثیر نیازمند تحقیقات بیشتری است و هنوز برخی منابع مصرف زیاد تخم مرغ را با ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط می دانند.

نقش سابقه خانوادگی در میزان کلسترول افراد بیشتر از میزان کلسترول دریافتی از طریق رژیم غذایی است و تهدید بزرگتر برای افزایش سطح کلسترول خون، غذاهایی است که دارای چربی های اشباع و چربی های ترانس بالایی هستند. افراد مبتلا به دیابت می توانند حداکثر 200 میلی گرم کلسترول دریافت کنند. این میزان در افراد دیابتی که مشکل قلبی ندارند می تواند تا 300 میلی گرم در روز هم برسد.

پس وقتی صحبت از مصرف تخم مرغ برای افراد دیابتی است. مانند سایر مواد غذایی مصرف متعادل آن توصیه می شود. اگر نگران کلسترول دریافتی از تخم مرغ هستید می توانید زرده، که تمام کلسترول را در خود جای داده است را حذف کنید و سفیده را بدون نگرانی از افزایش کلسترول، مصرف نمایید. البته با این کار شما خود را از مواد مغذی مفیدی مانند ویتامین A، کولین، کلسیم و امگا 3 محروم می کنید.

تخم مرغ و دیابت

دیابتی ها چه مقدار تخم مرغ بخورند؟

در افراد مبتلا به دیابت، مصرف تخم مرغ کامل باید به 3 عدد در هفته محدود شود و اگر تنها سفیده مصرف کنید می تواند این مقدار افزایش یابد.

روش پخت و موادی که به تخم مرغ اضافه می شود نیز بسیار مهم است. شما باید:

  • برای پخت روغن سالم انتخاب کنید و از مصرف کره پرهیز کنید
  • می توانید تخم مرغ را بدون اضافه کردن چربی در ماکروویو بپزید
  • تخم مرغ را با سوسیس و بیکن ترکیب نکنید
  • می توانید تخم مرغ را آبپز کنید و  یک میان وعده با پروتیئن بالا داشته باشید

مخلص کلام; تخم مرغ برای افراد دیابتی

تخم مرغ سرشار از پروتئین است و کربوهیدرات کمی دارد. همچنین دارای ترکیبات مفید برای کنترل دیابت است و یکی از انتخاب های مناسب برای رژیم غذایی افراد دیابتی است. با این حال مصرف متعادل آن توصیه می شود.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید