صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : نقش پروتئین در بدنسازی

نقش پروتئین در بدنسازی

فهرست مطالب

پروتئین ها همانند چربی ها و کربوهیدرات ها جزء درشت مغذی ها هستند، یعنی تامین انرژی بدن یکی از وظایف آنهاست. در این مقاله در مورد نقش پروتئین در بدنسازی و عضله سازی صحبت میشود لطفا تا آخر با ما همراه باشید

پروتئین و نقش آن

پروتئین مولکولی است که در همه جای بدن شما تقریبا نقش دارد مثل ماهیچه ها، استخوان ها، پوست، مو، اندام ها و بافت های بدن و شاید بیشتر برای کمک به ترمیم بافت بدن و سلول ها شناخته شده باشد، پروتئین در بسیاری از فرایندهای بدن مثل آنزیم ها ، آنتی بادی ها ، تعادل مایعات و تولید هورمون ها نقش مهمی دارد.

چه کسانی به پروتئین بیشتری نیاز دارند؟

ورزشکاران برای تاثیرگذاری تمرینات ورزشی به پروتئین زیادی نیاز دارند، چون بدن آنها برای کمک به ساخت ، ترمیم یا حفظ توده های عضلانی در اثر تمرین از پروتئین کمک میگیرند، پروتئینی که هر ورزشکار به آن نیاز دارد براساس وزن اوست.

مصرف غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند در هر وعده غذایی به ورزشکاران کمک میکند تا بدون استفاده از مکمل، پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بخوانید : رژیم غذایی پر پروتئین و تاثیر آن بر کاهش وزن

نقش پروتئین در بدنسازی و عضله سازی

عملکرد پروتئین در عضله سازی

هرچه تحرک عضلات بیشتر باشد موجب افزایش حجم و طول آنها میشود و نقش پروتئین در این افزایش طول و حجم بسیار مهم و ضروری است چون در درون عضله ها فیبرهایی وجود دارند که از جنس پروتئین هستند و در اصل همان واحدهای انقباضی اند.

وقتی فشار بر عضله ها وارد میشود این فیبرهای پروتئینی روی هم حرکت میکنند و آن نیروی مورد نیاز برای انجام کار یا دفع فشار وارد شده را با جمع نمودن فیبر عضلانی تولید مینماید.

پروتئین میتواند می تواند به کاهش وزن عضلانی بدون چربی در ورزشکاران کمک کند ،یعنی برای کسانی که میخواهند چربی بدن را کاهش دهند اما توده عضلانی بدون چربی خود را حفظ کنند اهمیت دارد.

غذاهای سرشار از پروتئین

غذاهایی شامل: گوشت بدون چربی، مرغ،ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، محصولات سویا، لبنیات کم چرب، حبوبات، آجیل، دانه ها و کره بادام زمینی، همچنین گیاهان نیز منابع عالی پروتئین هستند، اگرچه بیشتر بدنسازان مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی خود مصرف میکنند ولی برای راحتی میتوانند در بین وعده های غذایی و یا هنگامی که در حال حرکت هستند شیک پروتئین به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

بخوانید : ۱۴ منبع عالی برای دریافت پروتئین

غذای پروتئین دار

عضله سازی با پروتئین

پروتئین ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما و موثر در تشکیل و نگهداری انواع بافتهای بدن مثل ماهیچه ها هستند، پروتئین حاوی اسیدهای آمینه است، یعنی عنصری که برای رشد ماهیچه ها استفاده میشود. وقتی شما غذاهایی که حاوی پروتئین هستند را مصرف میکنید ، سیستم گوارشی شما پروتئین را به اسیدهای آمینه تجزیه میکند، بعد از آن بدن شما اسیدهای آمینه را برای عملکردهای گوناگون بدن مثل ساخت ماهیچه ها یا انتقال مواد مغذی ترکیب میکند.

بخوانید : آیا اسفناج می تواند به عضله سازی کمک کند؟

مخلص کلام; نقش پروتئین در بدنسازی و عضله سازی

 در این مقاله در مورد نقش پروتئین در بدنسازی و عضله سازی صحبت شد، با اینکه پروتئین ها یکی از اجزای اصلی و مهم رژیم غذایی هر فرد هستند، خصوصا اگر فرد ورزشکار باشد ،اما گفتن این نکته مهم است که چون پروتئین ها در بدن ذخیره نمیشوند مقدار زیاد آنها بعد از فراوری در کبد توسط کلیه ها دفع میشوند، پس دریافت زیاد از حد آنها باعث زیاد شدن فشار بر کلیه ها و کبد میشود، در نهایت با فکر اینکه هرچه پروتئین بیشتر مصرف کنید عضله سازی بهتری خواهید داشت سلامتی خود را به خطر نیندازید.

منابع :

منبع1 

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید